Mircea Cărtărescu şi Esterházy Péter despre literatură şi alţi demoni

În cadrul celei de a XVII-a ediţii a Festivalului cărţii de la Budapesta, printre evenimentele de seamă, organizate la standul României, s-a numărat şi dialogul dintre Mircea Cărtărescu şi Esterházy Péter, pus sub semnul „literaturii şi altor demoni” şi moderat de criticul literar Kőrössi P. József. Moderatorul a precizat încă de la început că cei doi titani s-au cunoscut încă pe la începutul anilor ’80, la Berlin, cu prilejul unei burse DAAD şi deşi amândoi vorbesc mai multe limbi, nu există o limbă comună de comunicare. Esterházy Péter a confirmat cele spuse precizând că s-au împrietenit în pofida faptului că nu au o limbă comună de comunicare. 
Mircea Cărtărescu
Mircea Cărtărescu a arătat că astăzi toată lumea vorbeşte despre criză economică, politică, despre globalizare, dar criza stă de fapt în ideea de literatură şi nu vine din şocurile din lumea electronică. Cartea va rămâne carte. Ceva mult mai grav se întâmplă, a continuat scriitorul român, precizând: „Când am început noi să scriem literatură, atunci altfel citeam, altfel gândeam, noi citeam sisteme de cărţi, era perioada când istoria literară era la fel de importantă ca literatura. În spatele fiecărei cărţi pe care o citeam era ceva solid. Azi cititorul şi chiar şi criticul ia o bucăţică, un fragment, îşi spune părerea şi o aruncă înapoi în grămadă. Nu se uită din ce puzzle face parte această bucăţică şi nu este atent nici la forma ei”. 
Esterházy Péter
Esterházy Péter a replicat că el priveşte din unghiul operei şi nu din cel al receptării. „E adevărat că, înainte de 1990, cărţile făceau parte dintr-un sistem cultural, iar literatura avea un rol mult mai clar în societate, era şi o posibilitate de libertate. După 1990, societatea a devenit mult mai pragmatică şi nu mai face diferenţă între ceea ce este bun şi însuşi succesul. Înainte exista o măsură interioară prin care calificam, acum această măsură este succesul”. În legătură cu fragmentarea criticii şi recepţiei, scriitorul maghiar a precizat: „Statutul cuvântului s-a schimbat, nu putem să ne aşteptăm să fie citite în masă cărţile noastre de către muncitorii de la metalurgie, asta a fost nu demult…”
Mircea Cărtărescu a spus că, în România, era un poet, care îşi proiecta cărţile după mărimea buzunarului de la halatul muncitorilor. A adus şi exemplul cărţii nu demult apărute şi în limba română „Fata cu cercel de perlă”, care s-a vândut în milioane de exemplare şi e scrisă la nivel de compunere, nu e vorba nici de inocenţă, nici de autenticitate, ci de imitaţie. Esterházy Péter a arătat că problema nu constă în faptul că există asemenea cărţi, pentru că întotdeauna au existat, ci că literatura propriu-zisă acceptă regulile de joc ale acestei pseudo-literaturi. La întrebarea moderatorului dacă nu le e teamă de demonul internetului, Mircea Cărtărescu a spus că, din punctul său de vedere, digitalizarea literaturii nu e un demon. Pentru el adevăratul demon este scrisoarea lui Kafka către Milena şi caracterul diavolesc al scrisului. Cărtărescu a amintit că în ultimul volum din trilogia „Orbitor” personajul principal este inspirat de propriul său tată, la fel ca şi în „Harmonia Caelestis” de Esterházy. Cărtărescu a subliniat că istoria recentă şi istoria părinţilor sunt puncte comune ale scrisului lor. Scriitorul român a mărturisit că tatăl său a constituit sursa pentru literatură, pentru că pe lângă falia freudiană a existat şi cea ideologică, ceea ce a accentuat prăpastia dintre tată şi fiu.
Întâlnirea a fost şi un prilej de a discuta pe marginea apariţiei în limba maghiară a „Enciclopediei zmeilor” a lui Cărtărescu. Scriitorul maghiar a remarcat că prin această traducere a luat fiinţă un nou limbaj al poveştilor în limba maghiară, mulţumită faptului că unul dintre traducători este şi un poet recunoscut. Nici critica literară maghiară nu a trecut cu vederea dialogul dintre cei doi titani în viaţă, aşezându-l la loc de frunte între cele mai bine de 300 de programe ce s-au derulat în cadrul Festivalului Cărţii 2011 de la Budapesta.
Gabriela Enea Elekes

Comentarii