„Cel mai important mandat a fost: sprijinirea comunităţii româneşti” - Interviu cu ES doamna ambasador Irina Comaroschi cu ocazia încheierii misiunii în Ungaria

ES Irina Comaroschi
– Doamnă ambasador, sunteţi al treilea dintre cei trei diplomaţi români în Ungaria, rechemaţi în România, de fapt ultimul dintre cei trei diplomaţi care părăsiţi în aceste zile „corabia”. Cu ce sentimente plecaţi? Cum vă petreceţi ultimele zile aici în Ungaria?
– Plec cu sentimentul pe care-l încearcă oricare om, care s-a simţit foarte bine aici şi care profesional a contribuit împreună cu ceilalţi colegi, cu celelalte misiuni diplomatice, la bunul mers al relaţiilor româno-ungare. Este un sentiment de împlinire, dar şi de nostalgie faţă de toate proiectele speciale, frumoase pe care le-am construit împreună. Este şi o anumită tristeţe, dar cred că minunat este sentimentul datoriei împlinite şi mă simt foarte bine.
– Aţi sosit la 15 august 2005 în Ungaria, înseamnă că plecaţi exact la şase ani de când aţi venit aici. Cu ce proiecte aţi venit atunci şi ce aţi reuşit să realizaţi dintre acestea?
– Este greu să enumăr acum toate proiectele cu care am venit. Mandatul este unul singur şi foarte uşor de exprimat, şi anume, ca relaţiile bilaterale să meargă bine. Eu cred că relaţiile bilaterale merg bine, dar vreau să ştiţi, nu pentru că vreau să fac dovada unei false modestii, dar nici eu, nici unul dintre colegii mei separat şi nici împreună nu putem să spunem că avem o contribuţie decisivă. Avem o contribuţie, este evident, că de asta suntem trimişi aici şi de asta există această profesie, dar împreună cu autorităţile ungare şi, bineînţeles, susţinuţi de toată România, prin instituţiile sale, reuşim împreună să ducem mai departe o relaţie tradiţională, care nu întotdeauna este uşoară, dar care în ultimii ani se dovedeşte a fi una puternică, fermă, cu o voinţă politică orientată spre proiecte de viitor. Vreau să adaug că, nu pentru că sunteţi reprezentanţii comunităţii româneşti din Ungaria, unul dintre cele mai importante mandate cu care am venit şi cu care orice ambasador al României sau consul general, vine în Ungaria, este să sprijine comunitatea românească, să-şi exprime identitatea românească aşa cum doreşte în modul ei, în reperele pe care şi le defineşte ea.

– Cred că aţi fost primul diplomat al României în Ungaria, despre care încă înainte să ajungă aici, în 15 august 2005, s-a auzit că acest ambasador va fi foarte sensibil la tot ce se întâmplă în comunitatea românească…
– Mă bucur că acest lucru s-a văzut. Este o dimensiune importantă a activităţii noastre diplomatice şi e adevărat, nu trebuie să fim prea timizi în a exprima faptul că, în timpul mandatului meu, s-a luat decizia şi s-a şi pus în practică să se înfiinţeze Consulatul General al României de la Jula, lucru care cred că exprimă cel mai bine interesul pe care statul român l-a arătat pentru comunitatea românească din Ungaria.
– Revenind la relaţiile bilaterale, aceşti şase ani care au trecut au fost o perioadă importantă atât pentru politica din Ungaria, cât şi politica din România, deoarece s-au întâmplat multe lucruri importante, aderarea României la UE, dacă s-ar fi înfăptuit în martie atunci chiar şi intrarea în spaţiul Schengen, ne mai vorbind despre importantele şedinţe comune de guvern, care după părerea mea au fost cele mai grele sarcini pe care trebuia să le organizaţi. Cum credeţi că vor evolua în următorii ani aceste legături bilaterale şi aceste şedinţe comune de guvern?
– Ca să vă răspund direct şi scurt fără nici o ezitare: cred că ele vor evolua foarte bine. Apartenenţa noastră la cele două organizaţii deosebit de importante pentru securitatea noastră şi a întregului spaţiu Euro-Atlantic, cât şi ca parteneri în UE, ne uşurează într-un fel agendele, pentru că nu numai că sunt asemănătoare, dar sunt foarte multe interese care coincid. S-a şi văzut de altfel, există o intensificare a dialogului pe aceste agende şi lucrurile acestea vor continua să fie la fel de importante, dacă nu şi la fel de relevante. Sigur că problema aderării noastre la Schengen va fi rezolvată fără doar şi poate în câteva luni, lucrul este agreat şi ne-am bazat şi ne bazăm în continuare pe Ungaria, ca stat membru care susţine în continuare, astfel încât această aderare să se întâmple cât mai repede. Spaţiul Schengen sigur să va genera o intensificare a cooperării transfrontaliere, a cooperării, practic, la nivelul autorităţilor locale, astfel încât cele două societăţi să fie din ce în ce mai legate una de alta. Nu avem altă şansă decât să ne punem în comun energiile ca împreună să reuşim proiecte economice comune.
– Pe 15 august vi se încheie această misiune şi vă întoarceţi în ţară. Ce vă aşteaptă la Bucureşti?
– Sunt convinsă că există un interes mare pe care-l preţuiesc, dar în acest moment eu nu sunt în măsură să vă spun exact ce voi face. Sunt ambasador, sunt diplomat de carieră, am acest rang diplomatic pentru care mulţumesc autorităţilor române pentru încredere. Sigur că voi continua să contribui la tot ce Ministerul român de Externe şi ţara mea doreşte să-mi încredinţeze. Mă voi întoarce la Bucureşti şi acolo mi se va spune exact ce-am de făcut.
E. Iova


Comentarii