Bucureşteni pentru trei zile (3)

Continuăm şirul mărturisirilor participanţilor din Ungaria la Forumul Românilor de Pretutindeni, organizat pe 30 septembrie şi 1 octombrie în capitala României. Din localitatea Chitighaz au participat primăriţa Maria Gyuricska Kalcsó şi consilierul Gheorghe Ardelean, care s-au întors acasă cu impresii deosebite.

Invitaţie la Chitighaz
La invitaţia domnului secretar de stat Eugen Tomac, am avut şi eu ocazia să particip pe la Forumul Românilor de Pretutindeni, reprezentând localitatea Chitighaz. Conferinţa a ţinut două zile şi a fost organizată în clădirea parlamentului, unde au participat peste 300 de români din mai multe colţuri ale lumii. Pe mine aceste două zile m-au vrăjit, atât conferinţele multilaterale cât şi mediul în care am fost primiţi. Totul s-a desfăşurat în limba română şi am fost copleşită de faptul că am înţeles esenţialul discuţiilor şi nu am avut nevoie de translator. Împreună cu domnul Gheorghe Ardelean i-am adresat o invitaţie domnului secretar de stat Eugen Tomac, în satul nostru, iar acesta a promis că o să ne viziteze. În pauzele dintre conferinţe am făcut cunoştinţă cu mulţi români din străinătate şi am schimbat numere de telefon şi adrese. Ultima seară am petrecut-o interpretând cântece populare cunoscute de toţi cei care ne-am adunat să povestim înainte de întoarcerea acasă. Călătoria şi zilele petrecute la Bucureşti, au fost pentru mine o experienţă foarte plăcută.
Maria Gyuricska Kalcsó, primar, Chitighaz

Bucureştiul ne înţelege tot mai bine
La Forumul Românilor de Pretutindeni de la Bucureşti au luat parte zeci de delegaţii, reprezentanţi ai comunităţilor româneşti din toate colţurile lumii. Pe aceştia eu i-am clasat pe trei categorii: românii din diaspora, românii din Moldova şi Basarabia şi restul, români din jurul graniţei cu România, printre care ne-am numărat şi noi, românii din Ungaria. Eu pentru a treia oară am avut ocazia să fiu în Bucureşti şi vreau să recunosc că de fiecare dată când am fost m-am bucurat de schimbări în bine şi m-am simţit extraordinar, poate şi pentru aceea că sunt român. În anul 1997 am ajuns în Capitala României pentru prima dată, în calitate de deputat în Parlamentul ungar şi aş mărturisi că cei de atunci nu s-au dovedit foarte interesaţi de noi. Anul trecut când am făcut parte din delegaţia românilor din Ungaria la Bucureşti, a fost deja altă situaţia: au fost mult mai deschişi şi interesaţi de ceea ce se întâmplă aici, la românii din Ungaria, iar după acea vizită la Bucureşti am avut onoarea ca domnul secretar de stat Eugen Tomac să ne facă o scurtă vizită la Chitighaz. Anul acesta, luând parte la forum, împreună cu primăriţa localităţii Chitighaz, am avut ocazia să stăm de vorbă şi personal cu domul Eugen Tomac şi să înaintăm un proiect pentru grădiniţa din localitate, dar în primul rând am putut să ne facem mai cunoscuţi, am dus pliante despre localitate, despre proiectele transfrontaliere şi despre acţiunile noastre.
Forumul a fost un eveniment foarte reuşit şi îmi pare rău că nu au fost invitaţi din comunitatea noastră şi tineri. Eu am participat la toate conferinţele de la forum şi am observat un lucru care m-a făcut să mă simt bine că sunt român din Chitighaz şi chiar dacă nu ştiu să vorbesc foarte literar, să fiu mândru că vorbesc limba pe care a vorbit-o tata şi moşul meu. E vorba despre cuvântarea unor românii din Albania, care, în momentul când au început să vorbească în grai, toată sala a ascultat cu drag cum vorbesc şi nu le-a fost ruşine că nu ştiu vorbi perfect, din contră.
Gheorghe Ardelean

Comentarii