Literatura tinerilor între facebook şi cenaclu

În cadrul celei de a XIX-a ediţie a Festivalului de Carte de la Budapesta, Institutul Cultural Român a organizat la sediul său din strada Izsó o masă rotundă pe tema „Literatura tinerilor între facebook şi cenaclu”. Au fost invitaţi să ia parte la acest dialog membrii cenaclului Pavel Dan din Timişoara: Eugen Bunaru – poet, publicist, Alexandru Colţan – prozator, Alexandar Stoicivici – poet, Ştefan Marius Aldea – poet, Viorel Marineasa – prozator, jurnalist, Tudor Creţu – poet, prozator, critic literar, tinerele poete Octavia Sandu şi Ioana Duţă. De asemenea au participat la dezbatere şi poetul Robert Şerban, prozatorul Vasile Ernu, traducătoarea Ildikó Gaboş Foarţă şi Anamaria Pop, criticul literar şi editorul Jozsef P. Körössy, prozatorul şi editorul  Balázs Attila, cercetătoarea şi poeta Maria Berényi. Moderatorul dialogului a fost director Brînduşa Armanca.

Viorel Marineasa a precizat că la Timişoara au existat mai multe cenacluri în perioada comunistă, amintind alături de cenaclul Pavel Dan, cenaclul Science Fiction, cenaclul Universitas, un cenaclu german din care s-a desprins Herta Müller, cenaclul maghiar Látóhatár, cenaclurile Orizont şi Hiperion. Nu în ultimul rând, revista Forum Studenţesc. Prozatorul Viorel Marineasa a adăugat că toate acestea au avut un mare efect asupra generaţiei ’80, pentru că „tentaţiile erau puţine, iar restricţiile mari”. Publicistul şi poetul Eugen Bunaru a precizat că cenaclul Pavel Dan este cel mai longeviv dintre cenacluri, împlinind anul viitor 55 de ani de existenţă continuă. De aici s-au desprins scriitori de renume, care sunt încadraţi astăzi în valoroasa „generaţie ’80”. Dar se poate vorbi deja de o nouă generaţie, şi în poezie şi în proză: generaţia 2000.
Jozsef P. Körössy a arătat că cenaclul era o formă de „publicare”, un mod de a ocoli cenzura. Traducătoarea Anamaria Pop a precizat că cenzura era ca o caracatiţă: înainte de a citi poeziile la cenaclu trebuiau să le prezinte secretarului UTC.
La întrebarea adresată tinerilor dacă simt astăzi cenzura, Tudor Creţu, managerul Bibliotecii Judeţene Timiş, a arătat că există o obsesie a cenzurii, de fapt tot ce este scris, azi rămâne. „Cenzura există într-o formă pozitivă, iar internetul a declanşat o cunoaştere fără precedent care merge în paralel şi cu superficialitatea, sub o anumită formă am devenit captivi tehnologiei”.
Tânăra poetă Octavia Sandu a spus că cenaclul îţi dă şansa să rămâi cu amintiri, să rămâi în contact cu realitatea şi îţi dă posibilitatea de a te reforma, „facebook e o altă formă, mai rece, un fel de trafic”.
La întrebarea dacă mai există cenacluri în Ungaria, Jozsef P. Körössy a spus că în forma în care există în România, nu. Există asociaţii literare regionale şi naţionale, dar nu seamănă cu cenaclul. Robert Şerban a precizat că cenaclul nu şi-a pierdut din valoare. Tinerii cu afinităţi literare au nevoie pentru formarea lor, e un atelier de lucru. Vasile Ernu a adăugat că problema comunismului era cum să-ţi umple timpul, oamenii aveau enorm de mult timp. Azi formele de comunicare s-au schimbat, dar literatura e o formă de comunicare arhaică şi are nevoie de timp. Formele clasice nu pot fi excluse pentru că distrugi literatura. Facebook şi internetul sunt doar instrumente.
Cercetătoarea Maria Berényi a arătat că internetul e un mare avantaj, poţi fi în contact cu lumea de la distanţe mari, fără a călători. Poţi avea acces deopotrivă, la catalogul universităţii din Oxford, Bucureşti sau la cel al bibliotecii Széchényi. „Ca cercetător pot accesa de acasă presa secolului XIX în arhiva Bibliotecii Széchényi. Internetul oferă o viaţă virtuală, se pot lega şi întreţine legături interactive cu români nu numai din Ungaria, dar din întreaga lume. Dar internetul şi facebook nu alungă lumea lui Guttenberg”.
În încheiere au recitat din poeziilor lor: Robert Şerban, Ştefan Marius Aldea, Octavia Sandu şi Ioana Duţă
Gabriela Enea Elekes

Comentarii