ORTODOXIA: Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena

În ziua de 21 mai, Biserica Ortodoxă îi prăznuieşte pe Sfinţii Împăraţi Constantin, şi pe mama sa Elena. Împăratul Constantin cel Mare (Caius Flavius Valerius Aurelius Constantinus, 272–337) a fost fiul strategului Constantius Chlorus (250–306), care între 305–306, cu numele de Constanțiu I, a condus partea de apus a Imperiului Roman. După moartea tatălui său, în provincia Britaniei, Constantin a fost proclamat împărat chiar de trupele conduse de tatăl său, Constanțiu I, deşi potrivit sistemului de guvernare al vremii (tetrarchia), instituit de împăratul Dioclețian (244-311), nu Constantin ar fi trebuit să ajungă în această funcţie înaltă.

Nerenunţând, la începutul domniei sale, la cultele păgâne şi la cultul Sol Invictus, nu numai că a oprit pe teritoriul guvernat de el persecutarea creştinilor, dar a şi returnat lor toate bunurile confiscate. Mai târziu, atitudinea lui de toleranţă faţă de creştinism a devenit şi mai accentuată. În anul 312, când se pregătea lângă Roma, la Pons Milvius, pentru o bătălie cu împăratul Maxenţiu pentru cucerirea oraşului etern, într-o vedenie i-a apărut crucea cu inscripţia „In hoc signum vinces” (Prin acest semn vei birui). Apoi, în vis a primit îndemnul de la Mântuitorul Iisus, ca trupele lui să poartă semnul crucii pe steagurile lor şi aşa să pornească în luptă. Constantin a ieşit victorios şi a cucerit Roma, iar Maxenţiu şi-a găsit sfârşitul lângă câmpul de bătălie, înecându-se în apa Tibrului.
Evenimentele petrecute la Pons Milvius nu numai viaţa lui Constantin şi soarta Imperiului Roman le-au schimbat radical, ci au adus creştinismului libertatea mult dorită şi aşteptată, prin care istoria Europei şi a lumii, atât din punct de vedere politic, cât şi sub aspect social şi cultural, mai mult sau mai puţin, poartă de atunci amprenta învăţăturilor primite de la Mântuitorul lumii. În anul următor (313), cu ocazia întâlnirii la Mediolanum (Milano) între Constantin şi împăratul Liciniu (263–325), a fost promulgat faimosul „Edict de la Milano”, un edict de toleranţă, prin care libertatea religioasă a fost garantată în întregul imperiu, şi prin care creştinii întemniţaţi au fost eliberaţi, cei exilaţi au putut să se întoarcă în casele lor, iar averile lor confiscate s-au returnat.
Gândindu-ne la condiţiile miraculoase ale întoarcerii lui Constantin, deşi nu atât el personal, ci mai mult politica, politica religioasă a Imperiului Roman s-a schimbat temeinic, nu putem evita evocarea celor petrecute cu fariseul Saul, viitorul apostol Pavel, pe drumul Damascului, scenă descrisă în Faptele Apostolilor (9,2-8). Iisus Hristos, apărut printr-o vedenie prigonitorului creştinilor din Palestina şi Orientul Apropiat, schimbă atitudinea lui Saul în aşa măsură, încât prin el, Apostolul Pavel, devine posibilă şi reală îndeplinirea misiunii, poruncii date sfinţilor apostoli: „Drept aceea, mergeţi şi învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” (Matei 28, 19). Această poruncă dată ucenicilor, ca prima piatră de hotar în planul mântuirii, pe lângă osteneala celor 12 apostoli aleşi de Iisus, a fost dusă la îndeplinire de un alt ales, în mod special, de către Domnul. Rezultatul muncii lor şi a urmaşilor lor, în vremea domniei lui Constantin, devine mai mult decât evident. Creştinii şi Biserica, în timp de trei secole, în ciuda prigoanelor sângeroase, a excomunicării din societate şi a pierderii bunurilor, care erau o ameninţare aproape permanentă, au devenit tot mai numeroşi şi puternici. Politica persecuţiilor nu se mai putea continua. Şi atunci, Iisus Hristos, printr-o altă vedenie, în persoana lui Constantin a găsit omul potrivit – ca şi în cazul lui Pavel – care dincolo de simpatia lui adevărată şi practică faţă de creştini, a avut curajul şi puterea de a renunţa la politica odioasă, şi în fine, inutilă a imperiului faţă de Biserica lui Hristos.
Împăratul Constantin a văzut în Biserică un element constructiv pentru societate şi viitorul imperiului, a cărei înlăturare nu numai din punct de vedere moral, dar şi practic ar fi fost un păcat. Nu a acordat Bisericii doar libertate religioasă. Încă de la începutul domniei sale, adică înainte de „Edictul de la Milano”, a ajutat Biserica chiar şi financiar. După edictul promulgat la Milano, ziua Învierii, Duminica a devenit zi de odihnă, preoţilor creştini li s-au acordat aceeaşi privilegii ca şi sacerdoţilor cultelor păgâne, ca şi alte drepturi speciale. Bani publici s-au dat pentru construirea bisericilor, şi pentru alte instituţii sociale. Împăratul Constantin cel Mare a ctitorit multe lăcaşuri de cult, atât în Roma, cât şi în noua capitală a imperiului, în Constantinopol, întemeiat de el.
Constantin cel Mare a avut grijă şi de liniştea vieţii bisericeşti. Fără implicare directă în viaţa Bisericii, la apariţia ereziei arianismului, care a contestat dumnezeirea lui Iisus Hristos, în 325, a convocat la Niceea primul sinod ecumenic. Punând la dispoziţia ierarhilor convocaţi condiţiile reşedinţei lui de vară, cei prezenţi, pe lângă condamnarea învăţăturilor greşite ale lui Arie, au întocmit Simbolul Niceean şi alături de câteva hotărâri canonice, au stabilit şi socotirea datei Sfintelor Paşti.
Deşi s-a botezat doar pe patul lui de moarte, şi pentru mult timp a păstrat titlul şi funcţia de Pontifex Maximus, pe el îl putem socoti drept ca model autentic pentru conducătorii creştini. În ceea ce priveşte interesele, la el pe primul loc era interesul şi viitorul imperiului. Văzând pericolul real al prăbuşirii Imperiului Roman, a reuşit să renunţe la instinctul moştenit de la înaintaşii lui, începând de la împăratul Nero, că toate necazurile vin din cauza  creştinilor. Chiar dacă nu a reuşit să salveze întregul imperiu, căci din cauza năvălirilor barbare partea de Apus în 476 s-a prăbuşit, prin promovarea bine gândită şi providenţială a creştinismului a reuşit să asigure supravieţuirea şi viitorul Europei chiar într-o perspectivă milenară.
Dincolo de descoperirea folosului real al Bisericii pentru societate şi ţară, împăratul Constantin de la bun început a fost conştient şi de necesităţile ei. Sprijinea Biserica în mai multe forme, asigura condiţiile pentru funcţionare şi pentru îndeplinirea misiunii ei, pilda lui fiind urmată pe parcursul istoriei de mulţi domnitori, politicieni sau oameni de alte categorii sociale, atât în Orient, cât şi în partea apuseană a Europei. Şi parcă această pildă a responsabilităţii pentru Biserica lui Hristos ar fi mai mult neglijată decât urmată şi respectată în zilele noastre, nu numai de clasa politică, dar şi de individul modern. Biserica, în concepţia epocii noastre nu mai apare a fi atât de importantă cum vedea Constantin cel Mare. El a arătat şi răbdare faţă de instituţia dumnezeiască ajutată de el, lăsându-o să-şi îndeplinească, pentru fericirea tuturor, misiunea ei primită de la Fiul lui Dumnezeu, încreştinarea treptată şi blândă a oamenilor, de care nu numai epoca lui a avut mare nevoie, dar şi celelalte vremuri din istorie. O muncă de care va fi nevoie întotdeauna, pentru că numai pe această cale ne putem asigura locul în împărăţia lui Dumnezeu.
Prot. Marius Maghiaru, Budapesta

Comentarii