Editorial - A fost printre noi un Om

Şi eu am fost la Micherechi în ziua de Sfânta Măria Mică! Nu am fost în trup, dar am fost în suflet. De la vreo 1200 de km depărtare, gândul mi-a fost tot timpul nu la Festivalul Castraveţilor, ci la acel invitat de onoare al satului, despre care ştiam că vine cu mari emoţii şi cu inima deschisă în satul strămoşilor săi, în satul pe care acum a avut ocazia să-l vadă doar pentru a doua oară. Un om deosebit, care la vârsta de 88 de ani îşi propune ca în viitor, măcar tot la doi ani, să mai ajungă la Micherechi. Fără să-l văd de această dată cu propriii mei ochi, ştiu că Părintele Nicolae Bordaşiu din Bucureşti a adus cu el multă lumină în satul străbunilor şi vreau să sper că această lumină a aprins şi în sufletele micherechenilor dragostea de neam şi de credinţă.
Vorbind în biserica ortodoxă pe care strămoşii lui au înfiinţat-o acum foarte mulţi ani, părintele Bordaşiu nu s-a plâns de viaţa grea pe care a trăit-o el, cu ani buni de întemniţări şi cu represiuni din cauza regimului comunist, ci a împrăştiat în jurul său lumina credinţei şi a iubirii de neam. De unde ştiu asta fără să fiu prezentă? Pentru că aşa am simţit şi eu la prima mea întâlnire cu Părintele, cândva prin anul 2000. Când l-am sunat la telefon şi m-am prezentat că sunt un jurnalist român din Ungaria şi că aş vrea să-l vizitez nu s-a arătat prea încântat, dar în momentul când am rostit cuvântul Micherechi, că de fapt eu vin din acest sat, mi-a vorbit ca un bunic şi mi-a zis: vino repede, sunt acasă. I-am dus atunci în dar Monografia satului Micherechi. Tot timpul cât am stat faţă-n faţă cu el, Părintele strângea la pieptul său cartea şi mi-a zis: „Să ştii că tare mă bucur că ai venit să mă vezi, dar totodată abia aştept să pleci… Să mă pot apuca de citit!” Nu ştiu dacă am mai întâlnit până atunci pe cineva care să transmită atâta dragoste sinceră faţă de satul în care eu m-am născut, dar pe care până atunci el nici măcar nu l-a văzut vreodată. Ramura de familie Bordaşiu, din care se trage Părintele Nicolae, s-a întors în România cu mai multe generaţii în urmă, iar după ei a rămas doar amintirea acelor străbuni care au contribuit semnificativ la înfiinţarea bisericii ortodoxe, la întemeierea satului de azi.
Decenii de-a rândul, relaţia Părintelui cu satul Micherechi s-a concretizat doar prin întâlnirile cu acei puţini intelectuali români din Ungaria care ocazional îl vizitau când se aflau la Bucureşti. În toamna anului trecut, un grup destul de mare de micherecheni, aflaţi în excursie în capitala română, l-a vizitat în biserica lui. La Sfântul Silvestru. Era noros afară, iar în biserică era cam întunecos când am ajuns. Când ne-a văzut însă Părintele şi a venit printre noi, s-a făcut lumină. Cei care l-au văzut pentru prima dată au stat înmărmuriţi, întrebându-se cum se poate aşa ceva: un om care nu i-a văzut niciodată să le transmită atâta dragoste. Şi iată că acum a venit la ei acasă. A venit să le spună ca să fie „totdeauna legaţi laolaltă prin limbă, prin sânge şi prin credinţă”. Unii pot crede că Părintele le-a adus un dar valoros prin Sfânta Evanghelie aurită. Aurul însă nu este cel pe care-l vedem cu ochii, ci cel pe care l-a adus în inima sa: mesajul de a sădi în sufletul fiecăruia dragostea de neam, dragostea de credinţă.
Cele câteva ore pe care Părintele Nicolae Bordaşiu, acest Om între oameni, le-a petrecut printre micherecheni au valorat mult mai mult pentru viitorul comunităţii româneşti decât ne putem da noi azi seama. Mai mult decât o sută de vizite ministeriale sau de secretari de stat, mai mult decât miile de promisiuni făcute cu uşurinţă şi nerespectate cu neglijenţă de către multe autorităţi de la Bucureşti. Părintele nu a promis, nu ne-a ademenit cu nimic, doar ne-a arătat calea pe care s-o urmăm. E un cadou mai scump şi mai cinstit decât orice promisiune deşartă.
Eva Şimon

Comentarii