Expoziţie aniversară Ştefan Oroian la 45 ani de activitate artistică

Luni, 30 septembrie, saloanele de expoziţie ale Institutului Cultural Român, Filiala Seghedin, au găzduit expoziţia retrospectivă a pictorului Ştefan Oroian, artist plastic contemporan român din Jula, care anul acesta a împlinit 45 de ani de activitate artistică. Lucrările sale dispuse în zone geometrizante, tranşat delimitate, în culori uşoare şi diafane, dar tonice prin căldura pe care o degajă, au fost alese pentru această expoziţie de către artist din colecţia „Moştenire”, iar unele dintre tablourile expuse şi lucrări de plastică mică, fiind realizate special pentru acest eveniment de către Ştefan Oroian. 

Curatorul expoziţiei a fost doamna Gabriela Matei, directorul Institutului Cultural Român de la Budapesta, care a considerat că această aniversare a celui mai important artist plastic român din Ungaria şi unul dintre cei mai importanţi din diaspora românească, este obligatorie la acest moment aniversar. În deschiderea expoziţiei, doamna Matei a amintit câteva repere din biografia lui Ştefan Oroian, cum ar fi anul 1998, când a fost invitatul Centrului Cultural al României la Paris, în 2004 al Institutului Cultural Român de la Veneţia şi la „Academia di Romania” din Roma, şi anul 2007, când expoziţia sa a însoţit inaugurarea Filialei Seghedin a ICR Budapesta. 
Dedicat de 45 de ani artei sale, pictorul şi graficianul Ştefan Oroian a devenit renumit, şi-a făcut din artă o dimensiune aparte a propriei existenţe. Expoziţia a fost vernisată de un bun cunoscător al artei lui Oroian, de criticul şi istoricul de artă Szuromi Pál, care a declarat următoarele: „Artistul nostru a devenit încă de la început adeptul acestei exprimări îndrăzneţe, laconice şi pline de substanţă, astfel s-a format vrând-nevrând, într-un creator «singuratic», deprinderea sa având totodată la bază elemente abstracte şi geometrizate… Deşi în structura sculpturilor bioromantice şi vitale ale lui Ştefan Oroian, se poate identifica modelul de sorginte populară bazat pe tradiţii organice, rustice, fondurile imaginare şi plastice nu sunt nicidecum substanţiale, însă se completează în mod fericit şi prolific de parcă ar aspira către sintetism”. Criticul de artă a mai vorbit publicului prezent la vernisaj despre idealismul şi sintetismul artei lui Oroian, considerând că cel mai important lucru pentru artist este autenticitatea vieţii, tocmai din acest motiv aspirând în direcţia unor straturi imaginare, ierarhice şi centriste aflate într-o oarecare opoziţie în construcţiile sale geometrice. „Prezentându-ne la tot pasul sinteza sa spirituală, artistul ne prezintă formule de forme duale şi îngemănate. Generează astfel viziuni de un dramatism obscur şi sumbru, care aspiră totul, pe de altă parte cultivând viziunea artistică a albului primordial şi abstract”, a mai spus Szuromi Pál. 
Despre sculpturile lui Ştefan Oroian, cu o consistenţă mult mai solidă şi materializată decât tablourile sale, criticul de artă a mărturisit că artistul preferă lemnul natural, emanând afecţiune. „Nu este suficient că avem de-a face cu unele compoziţii mult mai concise şi apropiate de natură, acestea ocazional mai reflectă spre noi şi fibre instinctive ale materiei vii. Culorile din lucrările sale şi accentuarea intensă a celor mai sesizabile linii de culoare pot fi deseori regăsite în lucrările lui Oroian, semnificând parcă echilibrul între identitatea naţională şi personală a artistului, pentru că nu este deloc exclus ca sensibilitatea sa ieşită din comun să provină din amestecul prolific al sângelui şi genei părinţilor săi…”, a mai adăugat Szuromi. 
A. Butar

Comentarii