Schimb de experienţă în vederea păstrării identităţii românilor baptişti din afara graniţelor

Este cunoscut faptul că membrii Bisericii Baptiste din Micherechi îşi păstrează în mod conştient identitatea de români şi depun eforturi pentru aceasta. Un astfel de efort este şi întreţinerea relaţiilor cu credincioşi români din România. Pe 25 august, tinerii, fanfara şi grupul bărbătesc din Micherechi, însoţiţi de pastorul Petrică Creţu, au vizitat Biserica Baptistă Golgota din Bucureşti, ca apoi între 13–15 septembrie, fanfara bisericii bucureştene şi pastorul acesteia Daniel Mariş să sosească la Micherechi. Despre scopul şi importanţa acestor vizite am stat de vorbă cu cei doi pastori, Petrică Creţu şi Daniel Mariş, şi cu Gheorghe Ruja, căruia i se datorează această iniţiativă. 



Vizite reciproce
„În perioada 15–17 decembrie 2012, alături de delegaţia micherechenilor am participat la a doua ediţie a Forumului Românilor de Pretutindeni, organizat de Guvernul României. Petrecând şi o zi de duminică în Bucureşti, m-am folosit de ocazie şi înainte de masă am vizitat Biserica Baptistă Sfânta Treime, iar seara Biserica Baptistă Golgota, biserică al cărui cor mixt în anul 2000 a fost la noi, la Micherechi. Fratele Daniel Mariş, pastorul Bisericii Golgota s-a arătat dispus să întărim relaţiile dintre adunările noastre şi am început să lucrăm împreună la realizarea schimbului de vizite, care a avut loc în anul acesta”, ne-a mărturisit Gheorghe Ruja, care a accentuat că plecarea micherechenilor la Bucureşti a fost sprijinită de Cultul Baptist din Ungaria, Primăria din Micherechi, Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria şi Autoguvernarea Românească din Micherechi.

Refacerea legăturilor
Distanţa geografică între Micherechi şi Bucureşti este mare, însă în ciuda celor 670 de km de călătorie, micherechenii au plecat la drum cu bucurie. Pastorul Petrică Creţu spune că au dorit să ajungă la Bucureşti în primul rând pentru că cei din Bucureşti au vizitat Micherechiul în urmă cu 13 ani, şi invitaţia a fost făcută încă de atunci, şi în al doilea rând pentru că prin Gheorghe Ruja pastorii bisericii din Bucureşti au refăcut invitaţia.
– Am început să facem pregătirile cu multă răbdare pentru fanfara, tinerii şi grupul de fraţi care urma să ducă la îndeplinire acest proiect. Am avut în vedere ca şi tinerii din biserică să ajungă să vadă în mai mare măsură ţara românească şi capitala României. Relaţiile inter-umane sunt foarte importante. În această perioadă, cele mai multe se realizează în mediul virtual. Consider că dincolo de frontierele acestui mediu, credincioşii de azi trebuie să păstreze părtăşia cu alţi credincioşi din alte localităţi prin planificarea şi vizitarea bisericilor locale. În felul acesta se păstrează vii învăţăturile Sfintei Scripturi cu privire la primirea de oaspeţi, se completează învăţătura despre practica închinării, se consolidează relaţii dintre formaţii muzicale, lideri de tineret şi în unele cazuri se pun bazele pentru întemeierea unor noi familii. Relaţiile credincioşilor baptişti din Micherechi cu credincioşii baptişti din România au fost foarte strânse, mai ales în perioada comunistă. Când spun bisericilor pe care le vizitez în România, mai ales în Bihor, că sunt pastor la Micherechi, sunt asaltat de o mulţime de credincioşi în vârstă care mă întreabă de fraţii Cefan, Martin, Ruja, Hodojou şi alţii. Îmi dau seama că ei s-au cunoscut foarte bine şi că bisericile româneşti au avut relaţii cu biserica din Micherechi. În ultima vreme, aceste relaţii s-au răcit, tinerii de azi cunosc mult mai puţin bisericile româneşti şi pe tinerii care le compun. Din acest motiv am stabilit deja contacte cu alte biserici şi alţi tineri. Ne mai dorim şi alte vizite. Din nefericire, programul nostru este foarte aglomerat în sensul că o parte din tinerii bisericii au început studiile fie la licee, fie la facultăţi, iar timpul rămas este destul de scurt pentru a face călătorii mai lungi. Nădăjduim însă să putem planifica vizitarea altor biserici între care distanţa să fie mai scurtă.

În părtăşie frăţească
Pastorul Daniel Mariş din Bucureşti a vizitat şi el Micherechiul în 2000, iar următoarea lui vizită acolo a fost în 2013. L-am întrebat şi pe dânsul despre scopul acestei înfrăţiri.
– Auzisem încă din copilărie despre Biserica Baptistă Română din Micherechi, pentru că m-am născut şi am crescut în Curtici, judeţul Arad, la graniţa cu Ungaria. Cu toate acestea, am vizitat pentru prima dată Biserica Baptistă din Micherechi în urmă cu 13 ani, cu ocazia vizitei pe care am făcut-o în mai multe biserici baptiste din Ungaria, împreună cu corul Bisericii Baptiste Golgota din Bucureşti. Anul trecut i-am invitat pe cei din Micherechi să ne viziteze la Bucureşti, pentru că am considerat că sunt datori să ne întoarcă vizita pe care noi le-am făcut-o în urmă cu 13 ani şi pentru că am dorit să strângem şi mai mult relaţiile de părtăşie dintre bisericile noastre. În urma vizitei şi invitaţiei lor, am decis şi noi să călătorim sute de kilometri pentru fraţii români din Ungaria din câteva motive. În primul rând, am dorit ca prin vizita noastră să cultivăm legătura frăţească dintre biserici. În al doilea rând, am dorit ca prin vizita noastră să-i încurajăm pe fraţii noştri români din Ungaria. În al treilea rând, am dorit ca tinerii din bisericile noastre să se cunoască mai bine şi să se încurajeze unii pe alţii în slujire. 
– Ce credeţi despre legăturile, înfrăţirile dintre biserici româneşti din alte ţări?
– Cred că înfrăţirile dintre bisericile româneşti din diaspora sunt foarte importante pentru că ele oferă cadrul specific pentru încurajare reciprocă în lucrarea de misiune printre românii din afara graniţelor ţării. În acelaşi timp, legăturile dintre bisericile româneşti din alte ţări facilitează acel schimb de experienţă atât de necesar în păstrarea identităţii românilor baptişti din afara graniţelor. 
– Ce impresii aţi avut la Micherechi după mai bine de un deceniu?
– Ne-am bucurat să regăsim după 13 ani la Micherechi o biserică românească plină de viaţă şi foarte primitoare. Ne-a impresionat ospitalitatea fraţilor şi surorilor din Biserica Baptistă Română din Micherechi. Timpul deosebit petrecut la Micherechi mi-a amintit de perioada copilăriei, când în Biserica Baptistă din Curtici, biserică în care am crescut, am fost vizitaţi de fraţii noştri români din Ungaria. Am dori ca această colaborare dintre noi şi fraţii noştri din Micherechi să cuprindă pe lângă vizite reciproce şi organizarea unor proiecte comune, ca de exemplu conferinţe pentru tineret, familii, învăţători de copii, surori etc. 
Mesajul de încurajare al pastorului Daniel Mariş pentru credincioşii români a fost inspirat de Psalmul 100:5. „Căci Domnul este bun, bunătatea Lui ţine în veci şi credincioşia Lui din neam în neam.” Ideea centrală a acestui mesaj a fost că bunătatea lui Dumnezeu manifestată în creaţie, în formarea poporului Său şi în purtarea de grijă permanentă faţă de noi constituie temelia credinţei, nădejdii şi slujirii fiecărui credincios.
Rita Pătcaş

Comentarii