„Am impresia că, în sfârşit, mi-am găsit locul în această lume” De vorbă cu Janet Jurca, o tânără designer de modă

Când era mică, Janet desena rochii. Când a crescut, visa să aibă o colecţie proprie creată de ea. Pentru a-şi împlini visul a înţeles că trebuie să muncească mult. A început să născocească tot felul de idei. Aşa a ajuns să participe la un concurs de desen care i-a adus succes. A învăţat carte, a adunat experienţă şi a luat marea hotărâre: va deveni designer. Tânăra care şi-a împlinit visul se numeşte Janet Jurca. În anii studenţiei a fost o elevă silitoare, a terminat Universitatea de Ştiinţe Economice din Dobriţân cu rezultate excelente. Dar începând să lucreze în domeniul finanţelor, şi-a dat seama că munca de economist nu-i dă satisfacţia de a se exprima şi de a reflecta în exterior ceea ce sufletul ei simţea. Un concurs de modă a însemnat o mare provocare pentru ea. Soţul ei, care este şi suportul său moral, a încurajat-o să se ocupe de modă. Pe Janet am rugat-o să ne povestească cum a început pasiunea ei pentru modă şi ce planuri de viitor are.
 

Zilele trecute am avut plăcerea să cunosc o tânără din rândul comunităţii româneşti din Ungaria. Ea se numeşte Janet Jurca, o tânără cu talent deosebit. A terminat Liceul „N. Bălcescu” din Jula în anul 2004. Numele ei a fost cunoscut pentru mine, de la sora ei, Dorottya, cu ocazia unei mini-expoziţii din aula Liceului Bălcescu, care mi-a povestit despre pasiunea ei preluată de la sora ei mai mare, Janet. Până aici introducerea, mai departe vă las să călătoriţi singuri pe aripile unei poveşti de viaţă a tinerei românce originare din Bedeu.

Desenul, pasiunea vieţii
„Sunt originară din sătuleţul românesc Bedeu, din judeţul Bihor. Am copilărit în acest sat împreună cu cele trei surori minunate ale mele. Aici trăiesc părinţii, bunicii şi rudele mele. Încă de mic copil am fost pasionată de desen, acesta a fost hobby-ul meu. În vacanţa de vară, împreună cu surorile mele am desenat rochii, diferite personaje din desene animate, dar se întâmpla că ne desenam pe noi înşine sau am alcătuit personaje din desene animate pline de imaginaţie. Profesorii de la şcoala generală m-au încurajat să-mi continui studiile la o şcoală de artă, însă eu de mic copil mi-am dorit mult să devin eleva Liceului românesc din Jula. Aşa că drumul mi l-am îndreptat spre Jula, şi aici am dat bacalaureatul în anul 2004. Am fost eleva promoţiei 2000–2004. Am continuat pasiunea mea de artă. Fiind căministă am avut posibilitatea să exersez desenul. Profesoara de desen Maria Rocsin Farcaş a fost cea care mereu m-a încurajat să nu renunţ la desen, iar la sfaturile dirigintei mele Ana Radici Repisky am ales ca să dau bacul şi la desen. Am fost interesată de istoria artei, mi-a plăcut să desenez portrete. Pe lângă materia mult iubită de desen, am avut şi o altă disciplină preferată, aceasta a fost matematica. Studiile superioare mi le-am continuat la o universitate unde materia de bază a fost matematica. Am terminat Institutul „Tessedik Sámuel” din Bichişciaba, secţia finanţe. Am obţinut diploma de economist în anul 2008. Nu m-am oprit aici, am fost admisă la Universitatea din Dobriţân, la ştiinţe economice. Aici am dat masteratul în domeniul ştiinţei economice. Desenul a rămas şi pe mai departe marea mea pasiune. La universitate am luat cursuri particulare”.


„Prima încercare mi-a adus mare succes”
În timpul anilor universitari, în 2007, am luat parte la un concurs de desen. O firmă din Dobriţân a lansat un concurs care a solicitat să alcătuim rochii elegante de dive. Pot să spun că a fost prima mea încercare în acest domeniu, la care am participat cu succes. În anul 2010 m-am mutat la Budapesta. De atunci lucrez la o bancă din capitală. Nu trebuie să spun că desenul a rămas o parte integrantă din viaţa mea. În anul 2012 l-am cunoscut pe viitorul meu soţ, pe Papp László, iar în vara anului următor, în luna iunie ne-am căsătorit. Trăim la Budapesta într-o casă minunată. La încurajarea soţului meu, în 2012 m-am înscris la cursuri de modă. Au fost doi ani minunaţi din viaţa mea, am impresia că, în sfârşit, mi-am găsit locul în această lume. Pe 13 iunie 2014, era o zi de vineri, am avut examenul de fashion show, care a însemnat un mare succes pentru mine. Aici a fost prezentată prima colecţie alcătuită de mine cu numele „Rózsa – Trandafir”. Croitoreasa mea este Suzana Kovács Őrhegyi, designer-şef al Studioului „Yellow Divat” din Dabaş. Aş dori să devin designer, ca să pot da sfaturi de stil şi modă. Săptămâna viitoare voi participa la alte cursuri, după care aş dori să dau start unui nou brand cu monograma „ZsZs”. În luna iunie a anului curent am participat din nou la un alt concurs, intitulat „White Caviar 000”. Piesele colecţiei pot fi admirate şi pe pagina mea de pe Facebook. Dintre cele 200 de desene ale designerilor renumiţi, desenul meu a intrat în topul primelor 20 cele mai reuşite creaţii.”
De la Janet am aflat nu doar de interesul ei pentru tot ceea ce înseamnă frumos, dar şi despre un proiect foarte ambiţios la care va lucra în viitorul apropiat: e vorba de cea în care Janet ar dori să creeze o colecţie cu motive autentice româneşti. 


„Sunt mândră de rădăcinile mele”
„Sunt mândră de satul meu natal, de părinţii mei, de la care am primit o conduită exemplară, care îmi este o călăuză în viaţă. Am primit de la ei o comoară: să-mi respect identitatea şi limba pe care am învăţat-o în familie. Fac parte dintr-o familie creştină, am fost crescută în frica de Dumnezeu. Călăuza mea de viaţă este un pasaj din Biblie, din Sfânta Evanghelie după Marcu 9:23: Iar Iisus i-a zis: De poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede.”
A.C.

Comentarii