Ovidiu Maitec, „omul simplu” omagiat la Seghedin

La 30 septembrie, la Filiala din Seghedin a Institutului Cultural Român Budapesta a avut loc vernisajul expoziţiei colective de sculptură şi grafică cu titlul „Omagiu Ovidiu Maitec”, realizată de artişti consacraţi din România şi Ungaria, cunoscuţi şi apropiaţi ai marelui sculptor român, precum: Onisim Colta, Ştefan Oroian, Lóránt János, Dumitru Şerban, Rudolph Kocsis şi Luigi Varga. Curatorii expoziţiei sunt Ştefan Oroian, artist român din Ungaria şi Revész Tamás, tot din Ungaria.

„După ce am văzut filmul cum a ars atelierul lui Maitec, în timpul Revoluţiei din 1989, ne-am sunat reciproc cu prietenul meu, Lóránt János, şi am căzut de acord să-l ajutăm pe Ovidiu Maitec. Nici până atunci, nici de atunci n-am vândut lucrările mele la expoziţii, dar atunci am făcut o excepţie şi am vândut. Au fost oameni cu suflet şi instituţii generoase, care au cumpărat din lucrările noastre şi s-a adunat o sumă considerabilă”, povestea Ştefan Oroian publicului de la Seghedin, printre care am găsit şi numeroşi artişti. 
Lóránt János este un artist plastic maghiar care, la fel ca Ştefan Oroian, este discipolul lui Winkler László. Lucrările sale au cutreierat tot globul. S-a perfecţionat în Elveţia, Italia, Franţa şi Olanda, şi a studiat arte plastice la Havana, în Cuba. Şi el a vorbit cu emoţii despre prietenul său de altă dată, Ovidiu Maitec. „M-am născut destul de demult şi am trăit ca şi copil cel de al Doilea război mondial. Am ţinut minte ce urmări are o astfel de confruntare armată. La Bucureşti ne aştepta un cuplu foarte simplu şi infinit de amabil. Locuinţa lor era atât de simplu mobilată şi curată, încât m-a impresionat profund. Am întâlnit un om şi o muiere micuţă. Acest om era aşa de simplu şi pur, încât puteam să-l identific cu un om simplu din satul meu natal. N-a avut nici o alură de artist. M-a impresionat şi pentru că a respectat şi a iubit foarte mult materialul. Cu plasticile sale n-a spus nici un cuvânt disonant. Nu a cunoscut nici un compromis faţă de sistemul politic de atunci. Nimic. A fost un om atât de pur şi curat… Din păcate, tot mai puţini oameni de acest fel găsim în lumea asta”, spune Lóránt János despre Ovidiu Maitec, care în urma acestui gest a creat a legătură pe viaţă cu cei doi colegi mai tineri de ai lui din Ungaria. 
Printre artiştii care prin creaţiile lor expuse au adus un omagiu maestrului Ovidiu Maitec l-am regăsit şi pe Onisim Colta, fostul preşedinte şi actualul vicepreşedinte al Filialei Arad a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Lucrările sale au făcut obiectul mai multor expoziţii personale de la Atena şi Aachen, până la Budapesta şi Agadar. Opere semnate de Onisim Colta pot fi regăsite şi în numeroase muzee şi colecţii particulare din lume, de asemenea şi la Vatican. „Să dai foc unui atelier plin de opere de artă al unui artist de talia lui, mi s-a părut o crimă de neevaluat, o pierdere uriaşă. Nu poţi să refaci aceleaşi lucrări în formă identică, pentru că un artist trăieşte nişte stări irepetabile. Dar acea jertfă a unit nişte spirite, a dat naştere acestui proiect născut dintr-o imagine văzută la televizor. Asta-i puterea regeneratoare a spiritului şi a artei. S-a născut o solidaritate extraordinară. Când l-am văzut pe Lóránt lăcrimând mi s-a pus un nod în gât”, spune Onisim Colta, după vernisajul expoziţiei colective de la ICR Seghedin. 
Considerat de International Herald Tribune „cel mai important sculptor român de după Brâncuşi”, lucrările lui Maitec se regăsesc în muzee, galerii şi instituţii importante, precum: Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României, Muzeul de Artă Modernă din Sydney, Baukunst Galerie din Köln, The TATE Gallery, Londra, Kettle's Yard Museum Cambridge, Art Museum Norkoping sau The Lennon Foundation, Florida. Expoziţia omagială poate fi vizitată la sediul Filialei Seghedin a Institutului Cultural Român în perioada 30 septembrie – 30 noiembrie 2014.
T. Boca–Şt. Crâsta 

Comentarii