O tânără din Micherechi ajută la redescoperirea unui produs naturist cu o veche tradiţie

Micherecheanca Maria Condoroş – din vara anului trecut Maria Forjan, purtând de pe acum numele soţului său Wolfgang Forjan din Austria – are mai nou o afacere în care investeşte nu doar multă muncă şi timp, ci şi mult suflet: împreună cu noua ei familie produce ulei de dovleac, încercând să răspândească şi în partea de est a Ungariei acest produs natural extrem de sănătos. Ceea ce ţăranii noştri ştiau din vremuri de demult, noi, cei de azi trebuie să învăţăm din nou: să trăim şi să ne alimentăm cât mai sănătos. Dar să vedem cum a ajuns această tânără nevastă să pună pe picioare o afacere de suflet.





– Până să ajung să cunosc şi eu beneficiile uleiului de dovleac, am făcut un drum lung. Drumul meu a plecat din Micherechi în anul 2000, când m-am hotărât să mă duc să lucrez în Austria. Am lucrat ani de zile în diferite restaurante, în domeniul alimentaţiei publice. Înainte de a pleca în Austria am lucrat în satul meu natal, la Primăria din Micherechi, pentru că după şcoala generală, pe care am terminat-o în 1990, am studiat în domeniul economiei şi a contabilităţii. În Austria am cunoscut nu doar oameni noi, dar şi o lume nouă. În anul 2007 l-am cunoscut pe Wolfi, bărbatul cu care vara trecută ne-am unit sorţile. Şi înainte de căsătorie am lucrat deja împreună, pentru că familia lui Wolfi are o gospodărie mare, dezvoltată de mai multe generaţii, şi o parte moştenită acum de noi. Familia noastră are o fermă cu multe vaci, de la care adunăm zilnic laptele şi-l predăm la lăptăriile mai mari spre prelucrare. Dar ne ocupăm şi cu cultivarea cerealelor şi a dovleacului pentru ulei. 


Maria îmi povesteşte cu atâta însufleţire despre aşa-numitul „aur negru” al Stiriei de Sud (Steiermark), încât îmi face poftă ca ajungând acasă să-mi fac o salată cu ulei de dovleac. În regiunea unde trăieşte ea azi toată lumea ştie că, încă de pe vremea imperiului Austro-Ungar, acest ulei se folosea ca delicatesă la masa familiilor mai înstărite. Cultivatorii de azi îşi propun să reactualizeze tradiţiile şi să transmită ca moştenire pentru urmaşii lor un trai sănătos prin mâncăruri sănătoase. 
– În Stiria, uleiul de seminţe de dovleac, un dar nepreţuit oferit de natură, este considerat unul dintre cele mai de calitate condimente austriece. În regiunea noastră, nu intri într-un restaurant să nu ţi se pună pe masă şi ulei de dovleac. Este foarte răspândit în alimentaţia zilnică a austriecilor. Uleiul de dovleac nu doar că are un gust minunat, unic, semănând oarecum cu cel de alune şi nuci, dar el are şi nişte proprietăţi nutritive foarte sănătoase. În perioada trecută, am cercetat piaţa din Ungaria şi piaţa din România. Am văzut că parcă în România este mai bine cunoscut şi folosit uleiul de dovleac decât în Ungaria, mai ales în partea de est. Mai spre graniţa cu Austria şi ungurii cunosc acest ulei, dar în restul Ungariei nu prea. Cu ocazia vizitelor mele acasă, la părinţi, în Micherechi, sau cu prieteni din Jula sau din alte părţi, încerc să-i conving pe toţi de beneficiile acestui ulei. 
Maria îmi înşiră apoi, ca citind din carte, câte şi câte avantaje are consumarea uleiului de dovleac. Acesta are o valoare nutritivă ridicată, deoarece seminţele au numeroase proprietăţi profilactice şi terapeutice. Conţine numeroase vitamine şi minerale, acizi graşi nesaturaţi, elemente importante pentru organism. Uleiul din seminţe de dovleac este utilizat pentru consolidarea sistemului imunitar al organismului, în tratamentul problemelor de prostată şi vezică biliară şi în normalizarea echilibrului hormonal.
– În zona noastră, în Stiria, uleiul de dovleac se foloseşte la condimentarea diferitelor supe creme, salate. Familia noastră produce ulei doar din dovleac propriu, produs pe pământurile noastre, deci garantăm un produs de calitate adevărată. Ţăranii de demult ştiau de la sine, iar pe noi, cei de azi ne învaţă medicii că uleiul de dovleac are nenumărate calităţi terapeutice deosebite şi că poate fi folosit ca leac pentru tratarea mai multor boli. Mi-aş dori foarte mult ca să-mi pot dezvolta o afacere ca să răspândesc şi în partea de est a Ungariei renumele uleiului de dovleac. Pentru că el este sănătate pură. Iar cum zice foarte înţelept vorba românului: Dă-ne, Doamne, sănătate, că-i mai bună decât toate!
E.Ş.

Comentarii