Noi, cei de pe strada Eminescu…

Placa Eminescu din Micherechi
În Ungaria, în trei localităţi (Jula, Micherechi şi Chitighaz) există străzi ce poartă numele marelui poet român Mihai Eminescu. La Jula, strada Eminescu există din anul 1948 şi este strada principală a cartierului numit Oraşului Mare Românesc. Numele acestei străzi pe vremuri a fost Hosszú utca (strada Lungă). La Micherechi, pe strada Eminescu, stradă de care locuitorii acesteia sunt foarte mândri că există, a fost dezvelită în anul 2014 o placă comemorativă, dedicată lui Eminescu şi amplasată pe strada care îi poartă numele. Nici localitatea Chitighaz nu s-a lăsat mai prejos. Conform deciziei din data de 20 octombrie 2015 a Consiliului Local, au fost schimbate numele a opt străzi, printre care şi a celei care până atunci s-a numit Filimon Sârbu, după fostul activist comunist român.



Şi pentru că Eminescu este universal, oriunde am pleca îl luăm cu noi în inimile noastre, am întrebat câţiva români care locuiesc în localităţile mai sus amintite, pe străzile care poartă numele poetului nepereche, despre Eminescu: ce înseamnă pentru ei să locuiască în Ungaria pe o stradă cu numele celui mai mare poet român.

Ştefan Oroian (Jula):
– Când eu m-am mutat la Jula, strada pe care locuiesc se numea deja strada Eminescu. Când am contact cu oameni din România şi se interesează de adresa mea, sunt satisfăcuţi când aud că stau pe strada Eminescu. Străinii însă îmi scriu adresa de foarte multe ori ciudat, după auz, “Emineszku”. Eu am aflat de la preotul Teodor Misarăş că există pe această stradă loc de casă. Când ne-am mutat noi aici, pe această stradă trăiau încă mulţi români băştinaşi din Jula.

Renata Rocsin (Jula):
– Mutându-ne la Jula cu familia, ca mic copil am aflat atunci de la părinții mei că „strada principală” a Oraşului Mare Românesc din Jula este numită după un mare poet român. Mai târziu, la şcoala generală şi la liceu am învăţat despre acest mare poet şi despre operele lui. Cu foarte multe poezii de Mihai Eminescu am participat la concursurile şcolare de la care am doar experienţe şi amintiri plăcute. Iar poezia „Ce te legeni…” este poezia mea preferată.

Sediul AŢRU din Jula, aflat pe strada Eminescu nr. 1

Tiberiu Juhász (Jula, preşedinte AŢRU):
– Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria îşi are sediul pe strada principală a Oraşului Mare Românesc din Jula, imediat la intrarea în strada Eminescu, la numărul 1. Este o mare onoare pentru instituţia noastră să ne aflăm pe strada care poartă numele celui mai mare poet român.

Gheorghe Ruja (Micherechi):
– Ca român din Ungaria, Eminescu înseamnă întărirea identităţii mele ca român. Strada pe care locuiesc, precum şi strada învecinată care poartă numele scriitorului şi revoluţionarului român Nicolae Bălcescu, mă întăreşte. Când îmi vin oaspeţi din România, se miră că aici în Ungaria se găsesc români pe strada Eminescu. Pentru mine personal, el reprezintă cel mai mare poet al României, din toate timpurile. Poeziile sale au fost, sunt şi vor rămâne cele mai scumpe bijuterii ale literaturii române. Pe unele le iubesc foarte mult, iar altele, care sunt mai filozofice, cele pe care le-a scris în ultima perioadă a vieţii sale, încerc să le înţeleg.

Dumitru Rocsin (Micherechi):
– Ce înseamnă pentru mine ca român din Ungaria faptul că stau pe strada numită după marele poet, prozator şi jurnalist Mihai Eminescu? Pentru a răspunde trebuie să ne întoarcem puţin în trecutul familiei mele. Bunicul meu s-a născut în judeţul Botoşani, la fel ca Mihai Eminescu. Deja acest lucru, din punctul meu de vedere, mă face să fiu foarte mândru. Tocmai şi din motivul acesta am simţit nevoia, în urmă cu câţiva ani, să propun Primăriei iniţiativa unui parc comemorativ în memoria poetului într-un colţuleţ al străzii Eminescu. Administraţia locală a fost de acord propunerea mea, astfel în ziua de azi ne putem mândri pe strada noastră şi cu acest parc. Cea mai mare bucurie e când din gura copiilor din Micherechi auzi întrebarea: unde ne întâlnim?, după care vine răspunsul: în parcul Eminescu. La fel de fericit sunt şi când văd că vin mame cu copilaşi să se joace în parc, iar unele le explică copiilor cine era Mihai Eminescu. Părerea mea este că Mihai Eminescu este cinstit cum se cuvine la Micherechi, atât din partea satului, cât şi a locuitorilor şi a celor care stau pe strada Eminescu.

Bertold Netea (Micherechi):
– Actualmente sunt cel mai proaspăt locuitor al străzii Eminescu din satul nostru. La şcoala generală, dirigintele Vasile Martin ne-a predat literatura română nouă elevilor de pe atunci. De ce e important lucrul acesta? Pentru că prin poeziile interpretate de dânsul s-a aflat adeseori şi una eminesciană, ele ne-au adus mai aproape de cultura românească. Cu câţiva ani mai târziu, la liceul unguresc la care am învăţat, profesoara mea de maghiară, ştiind că suntem în clasă şi elevi de naţionalitate română, a cerut de la noi să învăţăm pe de rost una dintre cele mai cunoscute poezii de Eminescu: „De ce nu-mi vii”. Bineînţeles ei în limba maghiară, iar noi în limba noastră maternă! Aşadar, majoritatea colegilor mei de clasă au făcut primele cunoştinţe cu literatura, cultura românească prin opera lui Eminescu.

Florica Otlăcan (Chitighaz):
– Mihai Eminescu este geniul poeziei româneşti. Poet, filozof, iubitor de neam şi ţara sa. Noi îl iubim ca pe poetul nepereche. Am învăţat poeziile sale la Liceul românesc din Jula, eu fiind elevă în generaţia 1965–1969, iar acum am ocazia să mă întâlnesc cu ele din nou, când nepoata mea, elevă în clasa a 10-a la Liceul românesc din Jula, are de învăţat poezii. Ne-am bucurat când am aflat că strada noastră va purta numele poetului român. Astfel, a fost şi foarte uşor să ne obişnuim cu numele nou al străzii, pentru că românii care locuiesc aici toţi ştiu cine a fost Eminescu, că a fost cel mai mare poet român.

A.B.

Comentarii