Editorial - 3 zile, 2 conferinţe, 1 scop comun

Sfârşitul săptămânii trecute a fost unul intens pentru mulţi dintre intelectualii comunităţii noastre, care vineri au luat parte la conferinţa „Inovaţie şi creativitate în învăţământul românesc din Ungaria”, ţinută la Liceul „N. Bălcescu” din Jula, iar sâmbătă şi duminică la Simpozionul ştiinţific al Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria, ţinut tot la Jula, cu participarea mai multor cercetători români din Ungaria şi România. Au fost trei zile în care s-a vorbit, s-a analizat nu doar trecutul ci şi viitorul comunităţii istorice române din Ungaria.
La conferinţa de vineri au fost lansate zece manuale noi şi moderne pentru şcolarii români din Ungaria, alături de numeroase manuale traduse din maghiară în română. Am văzut cum majoritatea autorilor şi-au prezentat propriile volume, explicându-ne metodele după care şi-au conceput operele, iar cei aproape 200 de profesori veniţi la conferinţă de la toate şcolile în care se învaţă limba română în Ungaria îi ascultau cu deosebită curiozitate şi interes cum le vor ajuta aceste manuale activitatea zilnică de la catedră. Cu un singur lucru au fost de acord cu toţii: de pe acum nimeni nu se va mai putea plânge de lipsa manualelor. Optimiştii cred că aceste manuale noi vor fi de mare ajutor atât pentru profesori cât şi pentru elevii care într-adevăr vor să înveţe limba, literatura română, sau orice altă disciplină în limba română. Scepticii spun că, din păcate, e tot mai greu cu copiii de azi, care nu mai aduc de acasă din familie limba română. Poate dacă aveam aceste manuale acum douăzeci de ani se mai puteau face lucruri mari… 
Oricum, timpul va demonstra cine va avea dreptate. Cert este că de pe acum atât munca profesorilor cât şi cea a elevilor va fi mult uşurată prin aceste noi manuale.
Printre autorii acestor cărţi pentru elevi găsim nu doar profesori, dar şi cercetători români din Ungaria. Mai ales manualele care prezintă istoria, etnografia sau cultura tradiţională a comunităţii româneşti fac multe referiri la lucrările, publicaţiile apărute sub egida Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria. Până să apară manuale pentru aceste discipline, mulţi profesori se foloseau în munca lor de predare de scrierile cercetătorilor. Tocmai din acest motiv, la toate cele 26 de ediţii ale simpozionului câte s-au organizat până acum au participat în număr semnificativ profesori, pedagogi de la şcolile noastre. Aşa s-a întâmplat şi la simpozionul din zilele trecute, când alături de istorici, etnografi, lingvişti consacraţi din România şi Ungaria s-au înscris cu comunicări şi doi tineri profesori din cadrul comunităţii, unul cu diplomă obţinută în arte plastice la o universitate din România, iar celălalt cu diplomă în domeniul muzicii, obţinută în Ungaria, dar ambii cercetând subiecte interesante din cultura românească.
Cele două conferinţe la care am participat timp de trei zile ne-au demonstrat că, de fapt, cercetătorii, profesorii, intelectualii în general au un singur scop comun: supravieţuirea comunităţii noastre româneşti, răspândirea limbii române la tinerele generaţii, întărirea identităţii române prin cunoaşterea trecutului istoric şi cultural. „Identitatea minorităţilor, din pricina lipsei adevăratelor forţe istorico-politice, se afirmă prin cultură, artă şi literatură. Aspiraţia spre autodefinire este deosebit de sugestiv dublată de nevoia de a i se recunoaşte propriul specific, originalitatea şi excepţionalitatea”, a spus cercetătoarea şi poeta Maria Berényi în deschiderea lucrărilor simpozionului. Nu ştim dacă domnia sa a fost influenţată de prezenţa cercetătorilor şi artiştilor tineri care au contribuit la reuşita actualului simpozion, primii prin prelegeri iar cei din urmă prin lucrări artistice, dar de această dată parcă plutea în aer mai multă speranţă de viitor decât în anii trecuţi. Sperăm să nu ne înşelăm.
Eva Şimon

Comentarii