Brâncuși și influența sa asupra sculpturii secolului al XX-lea

Institutul Cultural Român de la Budapesta a organizat, în ziua de 17 februarie, un eveniment cultural dedicat sculptorului Constantin Brâncuși. Cu acest prilej a fost invitat sculptorul și istoricul de artă Ingo Glass, care a prezentat prelegerea: „Constantin Brâncuși și influența sa asupra sculpturii secolului al XX-lea”.
Originar din Timișoara, Ingo Glass este absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, unul din fondatorii Muzeului de Artă Vizuală din Galați, reprezentant al neoconstructivismului.
Pe parcursul serii, artistul a argumentat prin imagini influența lui Brâncuși nu numai în arta, dar și în arhitectura secolelor XX–XXI, afirmând că prin impactul pe care l-a avut creația sa, poate fi așezat după Michelangelo. Istoricul de artă a afirmat că prin viziunea sa originală și unică, cât și prin tehnicile sale inovatoare, a redefinit forma și semnificația sculpturii secolului XX. Opera sa a avut o influență decisivă atât asupra contemporanilor săi, cât și asupra viitoarelor generații de artiști. Ingo Glass a precizat că multe din lucrările sculptate de Brâncuși au fost bază de inspirație în arhitectură. Astfel, în anul 1939, în timpul unei vizite la Chicago, și-a imaginat Coloana infinită ca pe o clădire cu apartamente. Proiectul a fost sprijinit de un fost consilier al orașului, dar nu s-a materializat decât în anul 1957, după moartea sculptorului. După părerea artistului timișorean, și varianta din 1923 a sculpturii Pasărea în spațiu este baza de inspirație arhitecturală pentru o clădire înaltă de 208 metri, din Melbourne.
Lucrările lui Brâncuși sunt printre cele mai apreciate și valorizate opere de artă din lume, situându-se pe locul al patrulea în clasamentul celor mai valoroase creații din lume, după Giacometi, Modigliani și Matisse. Spre exemplu, în anul 2005 creația Pasărea în spațiu era vândută la New York cu 27,5 mil. de dolari. Conform testamentului, atelierul său parizian, a revenit Muzeului de Artă Modernă din Paris, în condițiile în care statul comunist din anii 50 a refuzat categoric acest gest. Peste 80 de sculpturi sunt expuse în atelierul sculptorului român, transformat în muzeu și restaurat în starea sa originală, conform dorinței testamentare.
Acest muzeu-atelier din inima Parisului arată drumul parcurs de Brâncuși de la Hobița în capitala artelor și crezul său artistic: creează ca un zeu, poruncește ca un rege și muncește ca un sclav.

Gabriela Enea Elekes

Comentarii