Prima deplasare a noii asociaţii de şah AȘARU la Vârşeţ, în Serbia

Echipa alcătuită din membrii Asociaţiei de Şah a Românilor din Ungaria (AȘARU) a participat la sfârşitul săptămânii trecute, în zilele de 5–6 august, la turneul de şah al românilor din Rătişor şi Vârşeţ (Serbia), care a fost organizat cu ocazia aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea Clubului de şah „Unirea Rătişor”. Turneul a fost organizat de preşedintele clubului, Pau Voina şi echipa lui.

Gazdele noastre din Serbia au participat până acum de două ori la Concursul de şah „Alexandru Hoțopan” de la Jula. Acum le-a venit rândul şahiştilor din Jula să viziteze prietenii din Vârşeţ. Primirea a fost foarte călduroasă, din toate punctele de vedere. Pau cu echipa lui ne-au aşteptat la marginea oraşului într-o caniculă de 41 de grade. După ce ne-au cazat am făcut cunoştinţă şi cu şahiştii sosiţi de la Alba Iulia, şi am legat prietenii la un pahar de vorbă. Seara, la Rătișor ne-am întâlnit cu toată echipa din comună şi cu şahiştii din Alba, am făcut puţin antrenament și am mai povestit ca să ne cunoaştem mai bine.





În comună, începând de la sfârşitul secolului al 19-lea se joacă şah temporar. În anul 1987 s-a înfiinţat Clubul de Şah „Unirea Rătişor”. Clubul numără 30 de membri, dintre care unul este maestru FIDE (Bosko Djonin) şi 8 candidaţi FIDE (Pau Voina), care în fiecare săptămână se întâlnesc de 3 ori la sediul clubului din Vârșeț ca să joace şi să înveţe noi metode. Membrii clubului se adună din 4 comune învecinate: Rătișor, Vlaicovăţ, Ulima și Vârșeț.
Sâmbătă dimineaţa a fost deschiderea festivă a evenimentului aniversar şi a turneului, după care au urmat bătăliile la tablele de şah. La competiţie au participat 16 echipe cu câte 4 jucători adulţi. Competiţia a fost organizată în 7 etape. Un jucător a primit câte 20 minute. Toate echipele au fost foarte tari, cu jucători de calitate.
Pe locul întâi s-au clasat şahiştii din Alba Iulia, iar pe locul doi Unirea Rătişor, din ambele localităţi fiind prezente mai multe echipe bune, care au luat primele locuri din clasamente. Noi julanii ne-am clasat pe locul 8. Alături de şahişti s-au alăturat şi mulţi tineri, juniorii ocupând opt table de şah.





La încheierea competiției, echipa noastră și echipa din Alba a primit o plachetă de aur cu ocazia aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea C.Ș. Unirea.
După încheierea festivă a urmat cina cu o tocăniţă de porc la ceaun și bere rece.
Duminică, 6 august, a fost organizată o competiţie de weekend, la care au participat 22 jucători, un jucător a primit doar câte 5 minute de joc. Aici s-a văzut cine cât timp joacă regulat. Jocul a fost foarte rapid, nu mult timp au avut să se gândească. Dintre jucătorii noștri, Ștefan Bányai s-a calificat pe locul 6, Petru Stan pe locul 16, Petru Țapoș pe locul 19 și Géza Thuróczy pe locul 20.
Turneul de şah a fost organizat foarte bine. Oamenii au fost cum se poate de amabili cu noi, ne-am simţit bine între prietenii noştri din Rătişor, Vârşeţ şi Alba. Ne-am întors acasă numai cu amintiri plăcute şi impresii deosebite pentru tot ceea ce am văzut şi am primit acolo. Din punctul de vedere al jocului mai avem multe de făcut, dar la competiţiile de acum ne-am întâlnit cu foarte mulţi şahişti profesionişti. Ne bucurăm că am avut posibilitatea să participăm alături de ei, şi că am avut ocazia să facem cunoştinţă cu prietenii de la Rătişor, Alba şi celelalte comune.
Îi mulţumim lui Pau Voina şi echipei sale de şahişti pentru tot ce au făcut pentru noi şi îi felicităm pentru evenimentul deosebit la care am participat!

Ioan Cozma /MIC/

Comentarii